Jednoduché a podvojné účetnictví
Rozdíly mezi takzvaným "podvojným" účetnictvím a daňovou evidencí ("jednoduchým" účetnictvím)
Daňová evidence (do 31.12.2003 jednoduché účetnictví)
Výrazem jednoduché účetnictví se v ČR do konce roku 2003 označoval účetní systém, který zachycuje účetní případy na jednom účtu. Od 1. ledna 2004 byl tento systém zrušen a nahrazen tzv. daňovou evidencí. Cílem daňové evidence je získat přehled o příjmech a výdajích, o majetku a pohybu hospodářských prostředků. Jedná se o účetní systém určený pro malé podniky.
Jednoduché účetnictví je založené na peněžní bázi, sleduje příjmy a výdaje.
V jednoduchém účetnictví se používají následující účetní knihy:
- peněžní deník
- kniha pohledávek a závazků
- inventární kniha nebo inventární karty investičního majetku
- kniha finančního majetku
- kniha zásob
- kniha cenin
- mzdové listy
- inventární knihy rezerv
- časové rozlišení
Účetnictví (do 31.12.2003 podvojné účetnictví)
Výraz podvojné účetnictví se používal v ČR do 31.12.2003. Od 1.1.2004 byl v zákoně o účetnictví nahrazen pojmem účetnictví.
Podstatou podvojného účetnictví je, že každá položka účtu je spárovaná s položkou na opačné straně jiného účtu (Má dáti nebo Dal).
Podvojné účetnictví povinně vedou všechny osoby zapsané v obchodním rejstříku. Kromě toho ho používají fyzické i právnické osoby, pokud v minulém účetním období překročily výši obratu 25 milionů korun. Podvojné účetnictví mohou vést právnické i fyzické osoby také dobrovolně.
Povinnost vést účetnictví může ukládat také zvláštní předpis. Pokud osoba nevede účetnictví, musí vést daňovou evidenci.
Pokud účetní jednotka účtující podvojně nedosahuje v posledních pěti letech obratu ve výší 25 milionů korun, může se vrátit pět k daňové evidenci.